کد خبر: ۲۲۱۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴
بازار گزارش می‌دهد؛
مشهد- آجیل هفت مغز مشکل گشا که روزگاری نه چندان دور برای ادای نذر و نیاز و گشایش مشکلات نزد بسیاری از مردم به وفور توزیع می شد حالا خرید آن برای مصرف کنندگان در شب عید با مشکل گرانی روبرو است.

بازار؛ گروه استان‌ها: فعالان صنف آجیل و خشکبار می‌گویند از سال ۱۳۹۷ که این صنف به دلیل تهییج نابخردانه برخی افراد در فضای مجازی با راه اندازی کمپین «آجیل نخریم» روبرو شد تاکنون به دلایل مختلف دچار ضرر و زیان فراوان شده است.

در آن زمان با گران شدن پسته و افزایش قیمت آن به ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر کیلو، بعضی راه برون‌رفت را عدم خرید آجیل دانستند و مغازه‌دار بی‌گناه در این میان زیان دید درحالی‌که منشأ گرانی جای دیگری بود.

هنوز آجیل‌فروشان از زیر بار این تحریم داخلی و مردم کمر راست نکرده بودند که با پیدا شدن سروکله بیماری کرونا در طی دو سال گذشته محصولات خریداری‌شده اکثر آجیل‌فروشان در انبارها بوی کهنگی گرفت و ضرر بیشتری را به این صنف تحمیل کرد.

اگرچه امسال بازار شب عید با تحرک و گرمی بیشتری نسبت به دو سال گذشته در جریان است اما متأسفانه گرانی محصولات و کالاهای موردنیاز مردم اجازه خرید به میزان کافی را نداده و لذا بازار رونق همیشگی را ندارد.

سبد خرید نوروزی خانوارها امسال زیر سایه سنگین تورم نقطه‌ای حداقل ۵۲ درصدی، افزایش سهمگین قیمت‌ها و کاهش شدید قدرت خرید، کوچک‌تر شده به‌طوری‌که خرید اقلامی نظیر آجیل و خشکبار و میوه با تنوع زیاد از فهرست اولویت‌های هزینه‌ای اغلب خانوارها خارج‌شده است.

دلار در سفره هفت‌سین جولان می دهد| آجیل مشکل‌گشا یا مشکل ساز؟

درحالی‌که فعالان صنفی بازار آجیل و میوه و مقامات دولتی از بهبود وضعیت بازار طی دو سه هفته اخیر با کاهشی شدن نرخ ارز خبر می‌دهند اما بسیاری از شهروندان به دلیل هم‌زمانی نوروز با ماه مبارک رمضان خرید آجیل و میوه، را بنا بر گفته فروشندگان کاهش داده و نسبت به سال گذشته با وزن کمتری انجام می‌دهند.

ضررهای آجیل‌فروشان

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد با اشاره به این موضوع که آجیل و خشکبار بعد از فرآوری نهایتاً دو الی سه ماه قابل نگهداری است به بازار می‌گوید: متأسفانه زمستان سال ۹۷ به دلیل اقدام برخی افراد در فضای مجازی مبنی بر تحریم آجیل موجب شد تا اجناس خریداری‌شده تا تابستان سال ۱۳۹۸ در سردخانه‌ها بر روی دست آجیل‌فروشان بماند و متأسفانه این اجناس بعد از گذشت چند ماه فاسد شد و بوی ناخوشایندی گرفت از همین رو صنف آجیل‌فروشان این اجناس را معدوم کردند.

علیرضا ارزانی ممقانی اذعان کرد: هنوز صنف آجیل‌فروشان از زیر بار این ضرر بیرون نیامده شاهد شیوع بیماری کرونا بودیم لذا بازهم در تابستان سال ۹۹ آجیل‌های ذخیره‌شده در انبار به دلیل نبود مشتری و برچیده شدن دیدوبازدیدها بوی کهنگی گرفت و معدوم شد و بسیاری از همکاران ما دچار ورشکستگی و ضرر و زیان‌های سنگین شدند.

اگرچه کاهش قیمت دلار در کاهش قیمت برخی محصولات مانند پسته تأثیر داشته است اما گرانی محصولات و کاهش قدرت خرید مردم در بازار فروش بی‌تأثیر نبوده و است

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر فروش آجیل و خشکبار در چه وضعیتی قرار دارد اظهار کرد: بازار آجیل و خشکبار به‌عنوان کالاهای صادراتی و وارداتی در طی ماه گذشته با افزایش قیمت دلار موجب نوسان و تغییر قیمت شد و لذا قیمت‌ها روند صعودی پیدا کرد.

هفته پایان سال بازار داغ‌تر است

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد ادامه داد: اگرچه کاهش قیمت دلار در کاهش قیمت برخی محصولات مانند پسته تأثیر داشته است اما گرانی محصولات و کاهش قدرت خرید مردم در بازار فروش بی‌تأثیر نبوده و است.

دلار در سفره هفت‌سین جولان می دهد| آجیل مشکل‌گشا یا مشکل ساز؟

وی بابیان اینکه در هفته پایانی سال جاری بازار از استقبال بهتری از طرف مصرف‌کنندگان روبرو بود است اذعان کرد: درزمانی که درگیر نوسان ارزی بودیم و از شب عید هم فاصله داشتیم، مردم در شوک قیمتی فرورفته بودند و حتی فروشندگان هم به دلیل بی‌ثباتی بازار، تمایلی به فروش کالا نداشتند؛ اما امروز این مراجعه مردم برای خرید افزایش‌یافته است.

ارزانی بابیان اینکه شرایط تأمین آجیل و خشکبار در سال جاری برای شب عید مناسب است و هیچ کمبودی در هیچ‌یک از اقلام وجود ندارد، عنوان کرد: متوسط قیمت هر کیلو آجیل مخلوط برای عید ۱۴۰۲ بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان است.

کورس گرانی

نگاهی به فهرست قیمتی انواع آجیل پرمصرف شب عید در فروشگاه‌های سطح شهر مشهد نشان می‌دهد هر کیلو آجیل ۴ مغز اعلا و ممتاز با پسته اکبری ۶۵۰ هزار تومان، با پسته احمد آقایی۶۰۰ هزار تومان و با پسته فندقی قیمتش ۵۵۰ هزار تومان است و برای خانوارهای با وسع مالی کمتر هم عرضه آجیل‌های تخمه دار با نرخ ۲۵۰ تا ۴۸۰ هزار تومان تدارک دیده‌شده است.

به گزارش خبرنگار بازار هر کیلو آجیل چهارمغز بین ۷۰۰ هزار تومان تا حدود یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و در واحدهای صنفی سطح شهر همچنین قیمت یک کیلو پسته ممتاز از ۸۵۰ هزار تومان تا یک‌میلیون تومان به فروش می‌رسد.

اگرچه روزهای پایانی سال فروشگاه‌های آجیل‌فروشی با مراجعه‌کننده بیشتری روبرو شده است اما عرضه آجیل باقیمت‌های فعلی تناسبی با درآمد خانوارهای کارگری و کارمندی نداشته و به عدم خرید بسیاری از مشتریان واحدهای صنفی و یا خرید اندک و محدود برخی اقلام منجر شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار